Meny

Vilka digitala trender gäller 2020?

Nu är årsskiftet nära. Vi är alltså på gång att ta ett digitalt kliv in i 2020. Har du funderat kring trender du behöver ha grepp på? (Spoiler: Oja, det har vi!)

Interaktivt, interaktivt och interaktivt
De flesta användarna vill fortfarande ha det digitalt innehållet interaktivt. Ännu mer 2020. Hur kan du då göra? Du kan till exempel skapa omröstningar och liknande. Interaktivt innehåll hjälper dig att sticka ut i bruset och skapar engagemang.

… och personligt, tack!
Chattappar och chatbots är inte bara till för att hålla kontakt med dina nära och kära. Nej, det är även verktyg för företag som vill kommunicera både internt och externt med sina kunder. Ett personligt alternativ. Och just personlig marknadsföring verkar bli en riktig raket nästa år. Hur kan du göra för att hänga med i svängarna? Förutom att finnas tillgänglig via chattfunktioner kan det vara personliga utskick via mejl och att fortsätta vara personlig i ditt content (innehåll). Presentera vardagliga aktiviteter, dela med dig av tips och tankar. Du kan även jobba på att uttryck dig likt i en konversation. (Spoiler 2: Dessa delar kan vi givetvis hjälpa till med!)

Vi ser också att de grafiska profilerna utvecklas och blir mer personliga. Vi ser oftare delar som egna ikonprogram och mönster samt rörligt material.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med personlig marknadsföring.

Fortsätt också med aktivt SEO-arbete
För att hamna på en prima plats på Google bör du till exempel tänka på att i webbplatsens innehåll svara på frågor som: vad, när, vem och varför. Och använd inte bara nyckelord, utan hela fraser. Det kan du ta med dig. Samt att skapa relevanta länkningar.

I horisonten ser vi även grejer som visuella och röststyrda styrningar där du till exempel kan söka på en bild i stället för sökord eller söka med hjälp av Google Home eller liknande, framför att skriva. Sökningarna blir mer avancerade och webbplatserna måste hänga på!

Vill du veta ännu mer om SEO? Här har vi samlat mer information om sökmotoroptimering.

”Mobile first”-tänk
Glöm för gudskelov inte mobilen! Många användare runt om i världen besöker din sida via mobilen – det är viktigt att din hemsida är mobilanpassad. Navigeringen är extremt viktig. Tänk på användaren.

Har du funderingar eller vill ta det digitala klivet tillsammans med oss? Hör av dig!

Kontakta oss

Henrik Roos

Digital strateg / UX / UI

016 316 01 82

Robert Arbestål

Webbutvecklare / SEO

016 316 01 81

Anders Wansulin

Art Director

016 316 01 83

Joakim Wallin

Digital designer

016 316 01 85

Amanda Jakobsson

Webbutvecklare

016 316 01 87

Sanna Ek Mählkvist

Content Manager

016 316 01 84

Mårten Sporrong

VD

070 218 19 25 / 016 316 01 86