fbpx
Meny

Hjärnan bakom Uniteds nya klubbmärke

I helgen var det världspremiär för Eskilstuna Uniteds nya klubbmärke på matchtröjorna – och vilken succé det blev! Hammarby fick bita i konstgräset den här gången i Svenska cupen när United klev av planen med resultatet 1-0 – snyggt! Även om vi inte kan ta på oss äran för den lyckade matchen log vi brett av att se tröjorna fladdra som segel på en Ostindienfarare på det mycket blåsiga Tunavallen. På dem sitter nämligen klubbmärket som vi på Columbird tagit fram. Klubbmärke, grafisk profil och tonalitet. Det är väl hög tid att vi tar ett snack med personen som, av andra, beskrivits som ”hjärnan bakom” – vår alldeles egen designer: Henrik Roos.

Vi måste börja med en sportfråga: Hur känns det?
– Riktigt bra! Det finns en stolthet i att jobba med ett klubbmärke som många bryr sig om. Som engagerar. Många som känner en identitet i och med föreningen, klubben Eskilstuna United, så vi ser verkligen det här som ett ärofyllt uppdrag som vi är tacksamma över att vara delaktiga i!

Går det att summera det hela?
– Låt mig försöka. När vi kom in för ett år sedan som kommunikationspartner till Eskilstuna United började vi diskutera möjligheten att antingen fräscha till befintligt emblem eller ta ett omtag. Då fick vi med oss en rad värderingar och lite ambitionsnivå från United om vart de ville. Det tog vi med oss och omvandlade till ett förslag på nytt klubbmärke. Det har varit ett samarbete där vi har lyckats förena Uniteds identitet med vår yrkesstolthet. Och detta med de strategiska målen som ledstjärna. Efter att noga ha lyssnat in vart United ville med verksamheten blev vi fast beslutna om att matcha den ambitionen gällande professionalitet i deras kommunikation.

Kommunikation säger du, det handlar alltså inte ”bara” om emblemet?
– Nej, vi ligger faktiskt bakom både klubbmärket och tillhörande grafisk profil. Det innebär att vi gjort om det grafiska uttrycket som Eskilstuna United kommer att gå ut med framöver. Nya färgval, typsnitt, bildmanér. Uttrycket i stort. Både grafiskt men även hur man ska uttrycka sig.

Hur mycket har United själva varit inblandade?
– Det har varit vändor fram och tillbaka och vi har haft referensgrupper inom United som varit med i diskussionen om hur uttrycket i stort ska vara. Det ledde fram till klubbmärket. Vi har lyssnat av styrelsen och representanter från de olika delarna: ”Elit”, ”Ungdom” ”Hjärta”, ”Care” och ”Work”. Det var viktigt för oss, men framförallt för United själva, att  involvera delar av hela föreningen för att få med alla på det nya spåret.

Hur lång var vägen från ”rev1” till ”slutrev”?
– Det kan låta skrytsamt, men faktiskt inte så lång! Både referensgruppen och styrelsen tyckte att vi fångade andan på ett bra sätt redan i första förslaget. Sedan har vi finjusterat med färgtoner och liknande.

När vi väl är inne på färg, kan du berätta mer om dem?
– Färgerna är kopplade till United sedan tidigare även om vi har valt att gå på en mörkare blå nu än vad de hade tidigare. Den som sticker ut är den röda som inte varit en utpräglad Unitedfärg sedan tidigare. Tanken är att den ska representera att klubben har hjärtat på rätt plats i och med det samhällsansvar de tar ibland annat ”Hjärta United”.

EAU – vad tusan är det?
– Bokstäverna står för Eskilstuna United. EA är en vanlig förkortning av Eskilstuna som, tillsammans med stilen på emblemet i mitten, flörtar med Eskilstunas industriarv och äldre logotyper.

United står placerat ovanför Eskilstuna – hur kommer det sig?
– Vi ville lägga större emfas på United. Dels för innebörden av ordet och vad det betyder för föreningen. Men också det som är knutet till samhällsansvaret i ”Hjärta”, ”Care” och ”Work” som är delar av verksamheten. ”United” är mer än ett namn för klubben, det är deras livsåskådning.

Slutligen: Vad är grejen med skölden?
 – Skölden ska symbolisera stoltheten att bära Uniteds klubbmärke och representera klubben. Stolthet var en av de parametrar vi fick med oss. Det mynnade ut i en sköld. Vi ville ta ut svängarna och har inte kikat på de övriga komponenterna från det förra emblemet – bortsett från just ränderna i emblemet. De hänger med här.

Tusen tack, Henke!

Kontakta oss

Henrik Roos

Henrik Roos

Vd / Digital strateg / Art Director

Hör av dig till mig om du har frågor om Columbird, behöver hjälp med marknadsföringsstrategier eller design. Kanske läge för en ny hemsida, nytt utseende på appen eller företagets sociala medier? Eller börjar vi med den digitala strategin?

016 316 01 82

Robert Arbestål

Robert Arbestål

vVD / Webbutvecklare / SEO

Ring eller dra iväg ett mejl om du inte bara vill finnas på nätet utan verkligen synas. Jag hjälper dig bland annat med att optimera din hemsida, dina Google Ads, din SEO eller om du bara vill surra över en kopp kaffe. Just ja, det är till mig du hör av dig om du har frågor kring fakturor också.

016 316 01 81

Anders Wansulin

Anders Wansulin

Art Director

Hojta till om du behöver formstark och långlivad design, alltifrån logotyper till grafiska profiler. Vi fixar snygga, genomtänkta kampanjer med rätt budskap och trycksaker. Traditionell eller digital reklam. Nemas problemas.

016 316 01 83

Sandra Rundlöf

Sandra Rundlöf

Content manager

Behöver du någon som styr upp det där med bokstäver och skiljetecken? Alltifrån annonser på sociala medier och webbtexter till målande personporträtt? Självklart utifrån ett läsarperspektiv. Hör av dig så reder vi ut dina frågetecken!

016 316 01 84

Joakim Wallin

Joakim Wallin

Digital designer

016 316 01 85

Amanda Jakobsson

Amanda Jakobsson

Webbutvecklare

016 316 01 87

Sanna Ek Mählkvist

Sanna Ek Mählkvist

Content manager | Föräldraledig

Är du på jakt efter någon som skriver, fotograferar eller styr upp sociala medier? Hör av dig till mig. Förutom content i form av copy och foto arbetar vi med marknadsföringsstrategier och har redaktionell kompetens.

Våra tjänster

Utvalda uppdrag