Meny

Ordguiden från CB

Vilket webbhotell jag använder? Hur min 404-sida ser ut? Om jag tänkt på CTA? För en del känns det digitala som rena rama grekiskan. Och visst, ibland lär även vi på Columbird varandra nya grejer med det gillar vi! Så i ett försök att göra det hela lite mindre klurigt har vi satt ihop en ”ordguide”. Hoppas den kan vara till nytta. Och du, hör gärna av dig om du saknar något så lägger vi till. 

404-sida
Det är sidan du hamnar på när en sida inte kan hittas. Hur kommer det sig? Det kan till exempel vara när URL:en (adressen i webbläsaren) är felaktig eller sidan har tagits bort. Där bör det finnas information som leder besökaren vidare.

AD
Hos oss på Columbird har vi två Art Directors som utformar marknadsföring för våra kunder. Designers som formger för både print och digitalt. Från kreativa idéer till produktion.

Ads Manager
Ett verktyg i Facebook där du skapar och hantera annonser som du vill sponsra (betala för ökad räckvidd).

Banner
Då pratar vi om en annons på en webbplats. Vi använder annonsnätverk som hjälper dig att synas på flera ställen samtidigt. Det kan vara i form av text, bild eller animering – eller en kombination av dessa.

Bounce Rate
Även kallat ”avvisningsfrekvens”. Det visar, procentuellt, hur många besökare som lämnar din webbplats utan att göra något (scrolla, trycka och så vidare) eller som går vidare till en annan sida.

Business Manager
Ett verktyg för Facebook där du hanterar företagsannonsering på kanalen.

CB
Columbirds egna förkortning. Även “C-birds” förekommer, vilket refererar till oss som jobbar på kommunikationsbyrån.

CMS
Står för Content Management System. På svenska säger vi det långa ordet “innehållshanteringssystem” som är till för att redigera content (det vill säga innehåll såsom bilder, texter med mera) på webbplatsen.

Content
Samma sak som när vi säger “innehåll”. På Columbird skapar vi innehåll i form av text, bild (såväl fotografier som grafiska inslag som ikonprogram) och rörligt material likt animeringar och video. 

CPA
Cost per action. Kostnad för konvertering på sajten.

CPC
Cost per click. Som det låter: kostnad per klick på din annons.

CR
Churn rate. Så många avhopp det är för exempelvis nyhetsbrev.

CRM
Customer relationship management, ett arbete för att ditt företag ska förbättra kundrelationer. För detta finns så kallade CRM-system som är mjukvaror (till exempel Lime, Salesforce) som ger dig möjlighet att sammankoppla system för att få bättre kontroll över information och relation med kunden.

CTA
Call to action. Knappen som vill skapa action. Vi vill då knuffa besökaren i en riktning, de ska göra något (exempelvis att klicka in på en hemsida, köpa eller liknande).

CTR
Click through rate. Hur många, angivet i procent, som klickat sig vidare antingen via din annons eller ett sökresultat.

EM/EMM
E-mail marketing. Marknadsföring via mejl helt enkelt.

GA
Google Analytics. Hjälper dig att ta fram statistik för hemsidan och annonser (varifrån besökarna kommer och liknande).

KPI
Key performance indicator. Nyckeltal som används för att mäta specifika insatser eller effektivitet hos ditt företag.

MA
Marketing automation, utifrån vad användarna gör så automatiseras budskapen.

PPC
Pay per click. En variant där du betalar per klick för annonsering.

SEM
Search engine marketing. Att betala för sökord som sökmotorerna ska hitta.

SEO
Search engine optimization eller sökmotoroptimering på svenska. Optimering av din hemsida som innefattar delar som bland annat textarbete (de ska vara anpassade så att sökorden du vill bli hittade på finns med). Detta för att du ska få ännu bättre placeringar på exempelvis Google. Mer om SEO hittar du här.

SERP
Search engine results page. Resultatsidan på sökmotorn som kommer upp när du gör en sökning.

SMM/SoMe marketing
Sociala medier och marknadsföringen på kanalerna.

Storytelling
Storytelling handlar om att berätta med historia, för att bygga eller stärka ditt varumärke. Det är marknadsföring av exempelvis företaget eller en produkt och kan handla om hur produkten används eller att presentera företagets historia för kunder. Det kan också vara till exempel presentationer av medarbetare.

UI
User interface, användargränssnitt. Hur det ser ut när användaren loggar in på din hemsida och vad de kan göra.

UX
UX står för User Experience, användarupplevelsen. Vi arbetar alltid med användaren i fokus. Hur blir hemsidan tydlig och tillgänglig? Hur hjälper vi besökaren att navigera rätt? Och hur blir innehållet begripligt? 

WCAG
Står för Web Content Accessibility Guidelines och är rekommendationer för tillgängligt innehåll på webben. En standard för tillgänglighet, krav inom offentlig sektor, som finns i olika nivåer. Är innehållet möjligt att uppfatta, hanterbart och begripligt? Detta har vi erfarenhet av.

Webbhotell
Där din hemsida bor. Ett lagringsutrymme där du hyr plats för att vara synlig. Det finns olika varianter, från enklare rum till all inclusive.

Kliar du dig fortfarande i huvudet? Borde vi utöka listan? Hör av dig till oss så lägger vi gärna till fler förklaringar!

Kontakta oss

Henrik Roos

Digital strateg / UX / UI

016 316 01 82

Robert Arbestål

Webbutvecklare / SEO

016 316 01 81

Anders Wansulin

Art Director

016 316 01 83

Joakim Wallin

Digital designer

016 316 01 85

Amanda Jakobsson

Webbutvecklare

016 316 01 87

Sanna Ek Mählkvist

Content Manager

016 316 01 84

Mårten Sporrong

VD

070 218 19 25 / 016 316 01 86