Meny

Columbird fyller tio år!

Korsa en designer med en programmerare och vad blir resultatet? Columbird! Från appsysslare på deltid i ett litet rum till en attraktiv kommunikationsbyrå med ett (om vi får säga det själva) riktigt schysst kontor mitt på stan i Eskilstuna. Mycket har hänt på tio år – dags för celebration!

Så började det hela
Vi skippar den journalistiska börja med det mest intressanta-stilen och dyker i stället rakt ned i en pedagogisk kronologi. Hur började det hela? Tre 30-ish konsultkillar delade kontor på Kungsgatan 19. Mattias sysslade med copy och projektledning medan Henrik och Sebastian tillsammans drev en renodlad design- och formgivningsbyrå. Året? 2011. De lärde känna varandra och samarbetade i sina olika verksamheter. Ett gemensamt projekt krävde programmering, och där kommer Robert in i bilden. Han satt då i Helekopterhuset och jonglerade ettor och nollor i sin egen webbyrå. De hjälpte varandra med varsin expertis och började snacka om mobila enheter. Smarta lösningar för mobilen… appar vore något, tänkte det synkade gänget. Där hamnade siktet – och vips föddes Columbird, i juli 2011!

En liten parentes
Och så namnet… Columbird? Har du hört talas om Columbi ägg? Uttrycket syftar till anekdoten om när Columbus knäckte nöten (eller ja, ägget) om att få ett ägg att stå upp. Det kan verka omöjligt, ägget rullar ju, men trivialt när du väl kommer på lösningen (i det här fallet att knäcka äggets botten). Columbird är sprunget ur att göra bra och smarta lösningar som gör internet till en bättre och mer tillgänglig plats.

Från appar till hemsidor
Nystartade Columbird jobbade med appar och fick många gånger spinna vidare på kundernas idéer och ta dem vidare till mål.  

– Blev stort fokus på webb och att designa system. Vi tog bland annat fram en mobil lösning för att ersätta pappersprotokoll vid lägenhetsrenoveringar, berättar Robert Arbestål, delägare, Columbird.

Det var första halvåret. Sedan kom fler hemsidesprojekt och byråns fokus skiftade fort från appar till hemsidor. I alla hemsidespaket ingick mobilanpassning, så kallad responsive design. Det var viktigt – och unikt för Columbird där och då. Något som många andra byråer betraktade som en tilläggstjänst.

– Vi tyckte hela tiden att responsive design var en självklarhet. Känn av enheten eller upplösningen, det löser sig. Under alla år har bara en enda kund insisterat på att välja bort det, berättar Henrik Roos, vd och delägare, Columbird.

Flyttlass till badrummet
Inom de närmsta åren väljer både Mattias och Sebastian att lämna både byrån och Eskilstuna. Kort därpå tågar designern Richard in som Columbirds tredje delägare. Då, 2014, går flyttlasset från Kungsgatan 19 till Kyrkogatan 7B. I en arkitektvilla fanns ett ledigt rum att hyra. Ett badrum. Det byggdes om till ett alldeles för litet kontor för, som mest, fem personer vid varsitt skrivbord.

– Det sneda taket gjorde inte heller saken bättre, skrattar Robert.

Här breddade byrån, inte kontorets kvadratmeter, men däremot sitt utbud av tjänster.

– Vi började erbjuda rena designtjänster utan en teknisk anknytning. Magasin och liknande. Vi fick även prova “reprokepsen” när vi fick i uppdrag att granska andras jobb inför tryck som till exempel bildkvalitet, typsnitt och färger, förklarar Henrik.

Nya medarbetare
Nästa milstolparna var 2016 då programmeraren Emma blev en c-bird. Kort därpå gick flyttlasset till Smedjegatan 33. Där fick Columbird ytterligare förstärkning i programmeraren Martin. Totalt fem c-birds som då tog över magasinet Business Life.

– Vi gav ut fyra nummer i marknadsföringssyfte för att visa vilken typ av innehåll vi gör. Content, design och fotografering. Visa företag att vi gör kundtidningar, förklarar Henrik.

En del av Bestkoncernen
I oktober 2018 fick Columbird erbjudande om att bli en del av Bestkoncernen. Väldigt roligt –  ett klockrent ja! Något som gav viktiga kunskapsutbyten, utvecklande affärsmässiga perspektiv och ekonomiska incitament att bredda erbjudandet ytterligare. Gå från webbyrå till kommunikationsbyrå. En riktning Best ville driva bolaget mot och något Columbird längtat efter. Perfekt.

– Vi började bredda successivt. Göra logotyper, fixa med profileringar, skapa innehåll och jobba med kommunikation. Vi upplevde tidigare att vi alltid kom in för sent i projekten, och längtade efter mer strategisk handpåläggning. I och med ett nytt moderskepp i Best blev det möjligt. Stort, förklarar Henrik.

– Det blev som vi alltid velat ha det. Redan från starten 2011 ville vi göra mer djuplodad research, analyser och inleda samarbeten snarare än att enbart skaffa nya kunder. När vi fick förfrågningar om att ta fram nya appar frågade vi alltid: Varför? För vem? Vi var intresserade av målgrupp, kontext och syfte. Förutsättningar för att skapa riktigt bra lösningar, fyller Robert i. 

Sedan 2018 är Best Bemanning & Rekryterings holdingbolag One of the best majoritetsägare av Columbird. Ett halvår därpå blev det ännu en flytt till Kungsgatan 33, ett kontor inrett av anca inredningsarkitekter.

– Här sitter vi och trivs, ler Henrik.

Kort inpå flytten slutade Richard för att sadla om i andra verksamheter. År 2019 anslöt Anders som Art director och därefter två Content managers: Sanna och Sandra, som alla varit i kontakt med Columbird i tidigare samarbeten. Nyast som c-birds är den digitala designern Jocke och webbutvecklaren Amanda.

… så hur blev det?
Efter en timmes tillbakablickar kan Henrik och Robert konstatera att Columbird utvecklats en hel del genom åren. Som varumärke, samarbetspartner och arbetsgivare.

– Framför allt har det flyttats. En del, skrattar Henrik.

Han känner sig särskilt stolt över att Columbird vuxit till att bli en attraktiv arbetsgivare. Arbetsplatsen är viktig, det är inte bara ett jobb, utan också en känsla. Den arbetsplats som Henrik brukade sakna finns nu i Columbird. Det gläder honom att dessutom kunna ge andra chansen till en sysselsättning, som de förhoppningsvis också trivs väldigt bra med. 

– Att varumärket blivit så pass starkt att Best Bemanning & Rekrytering ville köpa in sig känns stort. Gav ett helt nytt självförtroende. Det är jag stolt över, tillägger Robert.

Sist men inte minst: Och nu då?
– Vara en av Mälardalens största och bästa kommunikationsbyråer. Fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare som gör jäkligt bra grejer där både personal och kunder trivs, avslutar Henrik.

Tack Henke och Robban! Mot tio nya år!

Kontakta oss

Henrik Roos

Digital strateg / UX / UI

016 316 01 82

Robert Arbestål

Webbutvecklare / SEO

016 316 01 81

Anders Wansulin

Art Director

016 316 01 83

Joakim Wallin

Digital designer

016 316 01 85

Amanda Jakobsson

Webbutvecklare

016 316 01 87

Sanna Ek Mählkvist

Content Manager

016 316 01 84

Mårten Sporrong

VD

070 218 19 25 / 016 316 01 86