Meny

Hur ser svenskarnas liv på internet ut?

Nu har vi landat lite i årets rapport Svenskarna och internet från Internetstiftelsen. I går släppte de sina undersökningar kring svenska folkets internetvanor, internets utveckling och hur samhällets digitalisering ser ut. Inga häftiga överraskningar men absolut intressant. Så, vad gör vi? Vilka tjänster använder vi? Och vad är meningsfullt? 

Det vi bland annat fastnar vid är att 95 procent av svenskarna använder internet och 91 procent gör det dagligen. Främst via mobilen – så anpassa era sajter för mobilanvändare! Det gör vi alltid.

Sociala medier

Majoriteten av internetanvändarna hänger på sociala medier. Där fortsätter den dagliga användningen öka och de största plattformarna är fortfarande Facebook, Instagram och Snapchat. 

Meningsfullt innehåll 

För första gången lyfter rapporten även meningsfullt innehåll. Användarna är medvetna. Ställer högre krav på upplevelsen under sin skärmtid. Content som engagerar är viktigt. 

Å för att inte försvinna i bruset? Vi kan inte längre bara publicera den där lunchbilden, varje dag, eller en liknande selfie gång på gång. Skapa varierande innehåll. Strategiskt och varumärkesbyggande. Kvalitet före kvantitet. Innehållet ska vara både ärligt och värdefullt.

SEO 

Sökandet av information på nätet ökar också. Hela 96 procent googlar. Om vi inte varit tydliga i tidigare blogginlägg: det är skitviktigt med SEO (sökmotoroptimering). Sedan 2014 har den dagliga informationssökningen på internet mer än dubblerats. 

Var detta tillräckligt? Eller är du sugen på att veta ännu mer? Läs hela rapporten här.

Kontakta oss

Henrik Roos

Digital strateg / UX / UI

016 316 01 82

Robert Arbestål

Webbutvecklare / SEO

016 316 01 81

Anders Wansulin

Art Director

016 316 01 83

Joakim Wallin

Digital designer

016 316 01 85

Amanda Jakobsson

Webbutvecklare

016 316 01 87

Sanna Ek Mählkvist

Content Manager

016 316 01 84

Mårten Sporrong

VD

070 218 19 25 / 016 316 01 86