Meny

Få dina besökare att inte vända i dörren till din hemsida

Att mobilanpassa eller att inte mobilanpassa hemsidan… det är frågan. Skillnaden kan vara huruvida dina besökare faktiskt öppnar dörren och kliver in eller smäller igen den och springer vidare till en konkurrent. Så, det är ingen fråga utan en självklarhet. Gör det bara, mobilanpassa webben. 

Det är ingen nyhet att många använder sin mobil för att surfa på nätet. Visste du att hela 87 procent av svenskarna surfar dagligen på sin mobil? Det presenterade Internetstiftelsen i förra årets rapport av Svenskarna och internet. Med det sagt tycker vi att det är omöjligt att bortse från att hemsidan måste anpassas därefter. 

Mobilanpassning är viktigare än du tror
Tänk att du är ute på språng och fiskar upp mobilen för att spana in veckans erbjudanden på mataffären. Fort ska det gå. Du möts av en stökig sajt som tvingar dig att skrolla i sidled för att se vart den lååånga meningen leder. Du zoomar in och försöker göra den förbaskat lilla knappen stor nog för ditt finger att klicka på. Hur svårt ska det vara? Din inre dialog fylls av mindre charmiga väl valda ord. Du skriver in ett nytt sökord och surfar vidare på konkurrentens sajt. Den som faktiskt går att använda. 

Sedan Columbirds startskott 2011 har mobilanpassning ingått i erbjudandet att skapa en ny hemsida. Det är och har alltid varit en självklarhet. Dörröppningen till sajten måste vara inbjudande och handtaget begripligt. Inte nog med att mobilanpassning gör dina besökare mer benägna att kliva in och faktiskt stanna kvar. Sedan ett år tillbaka blir användarvänliga sajter belönade av Google. Får hoppa högre upp i söklistan och blir därmed lättare att hitta. 

– Finns två likvärdiga företag med samma typ av innehåll gör Google ett aktivt val att placera den användarvänliga sajten med mobilanpassning högre upp. Otroligt viktigt ur SEO-synpunkt. Många delar hänger ihop, berättar Robert, webbutvecklare på Columbird. 

Men… är det inte bara att krympa ned allt?
Nja, det är faktiskt klurigare än så. Men en enkel variant är just att skala ned allt innehåll för att det ska passa en mindre skärm. Den lösningen får dock inte Columbirds digitala strateg Henrik att hurra. 

– På datorskärm kastas informationen lite i ansiktet på användaren i högre utsträckning än på mobilskärm. Ytan räcker inte till. Därför får mobilsurfaren göra fler val. Det kan vara att behöva klicka på en knapp för att veckla ut menyraden som på datorskärm syns direkt när du öppnar webbläsaren. Det är viktigt att undvika överbelastning, förklarar han. 

Användarens beteende skiljer sig beroende på från vilken enhet vi surfar. Visst ska det vara snyggt, men funktionaliteten spelar en stor roll. Det kan handla om att flytta runt grafiska element så placeringen är relevant och lättillgänglig utifrån hur du håller i mobilen och navigerar med en hand. 

Summan av kardemumman?
Bra design märks inte. Folk förväntar sig att det bara ska fungera. Det kan låta trivialt men knappens storlek kan vara avgörande för huruvida dörren till hemsidan öppnas eller smälls igen. Ge dina besökare bra digitala upplevelser genom mobilanpassning. Det går hand i hand med din lönsamhet.

Låter det klurigt? Lugn, vi hjälper dig gärna.

Kontakta oss

Henrik Roos

Digital strateg / UX / UI

016 316 01 82

Robert Arbestål

Webbutvecklare / SEO

016 316 01 81

Anders Wansulin

Art Director

016 316 01 83

Joakim Wallin

Digital designer

016 316 01 85

Amanda Jakobsson

Webbutvecklare

016 316 01 87

Sanna Ek Mählkvist

Content Manager

016 316 01 84

Mårten Sporrong

VD

070 218 19 25 / 016 316 01 86