SEO för synlighet – hur charmar vi Google?
Vi gör många sökningar på Google. Miljontals varje dag. Smidigt, för det mesta finns ju där: alltifrån vilka blommor som är farliga för katten till öppettider för köpcentrumet. Tjänster och produkter.
– Hur länge bör kikärtor koka? Och hur lång är egentligen David Hellenius? Men det räcker inte med att finnas på nätet – det gäller även att synas.
”Sökmotoroptimering” sa du?
Sökmotoroptimering är den svenska översättningen för Search Engine Optimization. Vanligtvis förkortas det SEO. Kanske du hört tidigare? Vi ”busvisslar” på Google. Det är metoder för att hamna högt upp på sökmotorernas resultatlistor så att andra hittar dig. Synlighet alltså. Oss sinsemellan? Det är skitviktigt. Kostnadseffektivt också, och det förbättrar webben.
Bra SEO då, hur skapar vi det?
SEO är en typ av digital marknadsföring som driver trafik
till hemsidan (och det vill vi ju!) via placeringen på Google.
– Det kräver både teknisk kunskap och kreativitet. Stor skillnad gör den tekniska
uppbyggnaden av hemsidan. Strukturen. Det första steget är att definiera
sökorden – vad vill du bli hittad på? Det gäller att vara så exakt som det bara
går. När sökorden finns är nästa steg innehållet: text, bild och film. De ska
matcha och vara relevanta. Allt ska klaffa, utifrån hemsidans syfte och med
besökaren i fokus, för att vi ska hamna under Googles radar. ”Se oss, bekräfta
oss!”
Tips? Tagga bilder, fokusera på nyckelord och använd dig av länkar. Många sökningar är unika vilket betyder att vi måste arbeta med nya ord. Det vi skriver gör skillnad. Förutom webbstrukturer, tekniska strategier och produktion så ingår sökordsanalyser och uppföljning i SEO-arbetet.
Innehåll i fokus
I juni kom en serie uppdateringar, som alla hade samma syfte. För första gången hintade Google om förändringen, deras andra uppdatering av kärnan under 2019: Core updates – kärnan i algoritmen. En uppdatering av själva motorn i sökmotorn. Här för att stanna, eller något som Google bara testar? Det får vi se!
Samtidigt som Google uppdaterade kärnan så gjorde de även en ”diversity update” för att få en större mångfald bland sidorna i sökresultaten – återigen för att gynna Googles användare. Tidigare har uppdateringarna inte visat värst stora effekter. Kanske har det inte påverkat dig väsentligt i sökresultaten. Årets första uppdatering, ”Medicuppdateringen”, var en form av trovärdighetsuppdatering som främst påverkade områden som hälsa och finans. Denna vända verkar nyhetssajter få det brännhett om öronen. Uppdateringarna verkar höra ihop på så vis att det även denna gång verkar vara innehållet som är i fokus. Vad Google anser är up to date. Google rensar ännu en gång i sin sökmotors trädgårdsrabatt. Uppfattar och lyfter bra innehåll. Bort med det vildvuxna, det vill säga webbsidor de anser har låg kvalitet.
Så, hur visar vi för Google att vårt innehåll inte är ogräs? Så bra content som möjligt är svaret. Skapa ett innehåll som är fylligt och relevant. Få andra att länka till dig. Var sedan transparenta och lägg till exempelvis organisationsnummer på hemsidan och en tydlig avsändare.
Vi hjälper dig i contentdjungeln
Columbird är en digital kommunikationsbyrå som kan SEO. Vi skapar strategier, får dig att synas på rätt sätt. Dags att se över hemsidan? Arbeta med SEO i nya projekt? Läs mer om våra erbjudanden kring innehåll här.