Meny

Om internetstatistiken – och hur den hjälper dig

Syns du inte, finns du inte. Klyschigt, men det ligger något i det där. Sociala medier är en vanlig (och bra!) väg att gå för att både bygga varumärke och arbeta med direktkonvertering… men det finns ju så många kanaler att välja mellan. Var ska man hänga? Här sammanfattar vi godingar från Internetstiftelsens årliga rapport som undersöker svenska folkets internetvanor. Vi fokuserar på de tre största kanalerna på sociala medier. 

Varje år släpper Internetstiftelsen sin årliga rapport som undersöker svenska folkets internetvanor. Gällande sociala medier kan vi kort och gott meddela att Facebook dominerar, följt av Instagram och Snapchat. I det här blogginlägget reder vi ut vilka målgrupper som hänger var. Vi fokuserar på parametrarna ålder, kön och sysselsättning – några grundläggande delar att kika på för att lära känna din målgrupp och i sin tur lyckas bättre med din digitala marknadsföring. All statistik vi hänvisar till kommer från Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2020, undersökningen i Q3. 

Facebook – still going strong 
Du kanske tror annat men Facebook står fortfarande högst upp på prispallen. Den här kanalen är störst bland alla undersökta åldersgrupper förutom 15–26. Med det sagt: Helt klart en kanal värd att lägga krut på. Rapporten visar att större delen av användarna är kvinnor, men det finns ingen skillnad i huruvida dessa arbetar eller studerar. Totalt 58 procent av internetanvändarna hänger på Facebook åtminstone på daglig basis.

Instagram – störst bland unga
Facebookägda Instagram kammar hem andraplatsen som näst populärast social kanal bland svenska folket. Den här kanalen är värd att satsa på, speciellt om du vill nå åldersgruppen 16–25 som hänger här allra mest. Rapporten visar att totalt 50 procent av internetanvändarna hänger på Instagram åtminstone varje dag. Större delen är arbetande kvinnor. 

Snapchat – ökar sakta men säkert
På en stadig tredjeplats över sociala kanaler bland svenska folket hittar vi: Snapchat. ”Snapandet” handlar inte bara om att kommunicera med roliga filter såsom hundöron (även om det får betraktas som en hit). Snapchat är också en plattform för företag att annonsera på. Här hänger främst åldersgruppen 16–25, större delen studerande kvinnor. Totalt 22 procent av internetanvändarna i Sverige använder Snapchat åtminstone dagligen.

Surfar kvinnor och män olika? 
Yes, det stämmer. Bland toppkanalerna hittar vi som sagt Facebook, Instagram och Snapchat. Vi plockar fram förstoringsglaset och kikar på hur stor del av kvinnor och män som använder respektive kanal åtminstone varje dag.  

Facebook
Kvinnor: 66 %
Män: 49 %

Instagram
Kvinnor: 61 %
Män: 40 %

Snapchat
Kvinnor: 24 %
Män: 20 %

Nu när du troligtvis har ett hum om vilken kanal som statistiskt sett funkar för din verksamhet är det dags att skapa meningsfullt innehåll. Charma dina kräsna och medvetna användare…. eller vill du att vi tar över rodret? Kontakta oss så snackar vi content! Vill du djupdyka mer i statistiken? Kolla in hela rapporten här.

Kontakta oss

Sanna Ek Mählkvist

Content Manager

016 316 01 84

Henrik Roos

Digital strateg / UX / UI

016 316 01 82

Amanda Jakobsson

Webbutvecklare

016 316 01 87

Robert Arbestål

Webbutvecklare / SEO

016 316 01 81

Anders Wansulin

Art Director

016 316 01 83

Joakim Wallin

Digital designer

016 316 01 85

Mårten Sporrong

VD

070 218 19 25 / 016 316 01 86