Hur ser svenskarnas liv på internet ut?
Nu har vi landat lite i årets rapport Svenskarna och internet från Internetstiftelsen. I går släppte de sina undersökningar kring svenska folkets internetvanor, internets utveckling och hur samhällets digitalisering ser ut. Inga häftiga överraskningar men absolut intressant. Så, vad gör vi? Vilka tjänster använder vi? Och vad är meningsfullt?
Det vi bland annat fastnar vid är att 95 procent av svenskarna använder internet och 91 procent gör det dagligen. Främst via mobilen – så anpassa era sajter för mobilanvändare! Det gör vi alltid.
Sociala medier
Majoriteten av internetanvändarna hänger på sociala medier. Där fortsätter den dagliga användningen öka och de största plattformarna är fortfarande Facebook, Instagram och Snapchat.
Meningsfullt innehåll
För första gången lyfter rapporten även meningsfullt innehåll. Användarna är medvetna. Ställer högre krav på upplevelsen under sin skärmtid. Content som engagerar är viktigt.
Å för att inte försvinna i bruset? Vi kan inte längre bara publicera den där lunchbilden, varje dag, eller en liknande selfie gång på gång. Skapa varierande innehåll. Strategiskt och varumärkesbyggande. Kvalitet före kvantitet. Innehållet ska vara både ärligt och värdefullt.
SEO
Sökandet av information på nätet ökar också. Hela 96 procent googlar. Om vi inte varit tydliga i tidigare blogginlägg: det är skitviktigt med SEO (sökmotoroptimering). Sedan 2014 har den dagliga informationssökningen på internet mer än dubblerats.
Var detta tillräckligt? Eller är du sugen på att veta ännu mer? Läs hela rapporten här.