Hitta till – och hitta tillbaka igen
Nöj dig inte med att finnas på nätet, du ska synas också! Tidigare har vi pratat om SEO, sökmotoroptimeringen som busvisslar på Google och hjälper dig bli hittad. Nu dyker vi in i retarget och remarketing. Snubblat över begreppen tidigare? Dessa effektiva verktyg har ofta liknande mål, men olika vägar dit. Många besöker din webbplats för första gången. Hjälp dem på traven. Och påminn dem när de lämnat sidan, stay top of mind.
Google retargeting
Har du besökt en webbplats och sedan fått upp annonser från samma avsändare? Förmodligen. Kanske har du tänkt på det, kanske inte. Genom cookies (lär dig mer om funktionen cookies här) kan du annonsera för de som redan har visat intresse. Det kan du göra genom att till exempel installera en pixel på din webbplats och en cookie som sparar informationen på besökarens webbläsare. Cookien synkar då med sociala medier, sökmotorer och andra plattformar för retargeting och visar dina annonser.
Men se till att uppdatera annonserna så de är relevanta! Du kan till exempel visa samma varor som besökaren tittat på tidigare eller annat som kan vara av intresse i form av relaterade produkter.
Remarketing – en populär metod
Genom remarketing samlar du in mejladresser och kan exempelvis skicka kampanjer via mejl till webbplatsens besökare, bland annat genom browserhistorik. Det skapar en personlig kontakt som många uppskattar. Skicka sedan en påminnelse, såsom att besökaren har varor kvar i e-handelns korg men inte slutfört köpet, tillsammans med en rabattkod. Dessa kan du automatisera. Se till att ha en ämnesrad som intresserar och gör att mottagaren vill öppna mejlet!