Digitalt tillgängligt med WCAG
WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines och är förenklat beskrivet en internationell standard för tillgänglighet av webbinnehåll. Från och med den 28 juni 2025 gäller en ny lag om tillgänglighet i Sverige, baserad på EU:s tillgänglighetsdirektiv, och innebär att företag behöver se till att webbplatser, tjänster och produkter är tillgängliga och användbara för alla kunder. Det gäller nu även webbplatser och mobila applikationer som privata aktörer står bakom. Tidigare har kravet endast gällt offentlig verksamhet.
Lagen innebär att allt från smartphones, din e-handel och bankautomater ska leva upp till EU:s minimumkrav om tillgänglighet. Om tjänsten eller produkten inte gör det kan den plockas bort och företaget bakom riskerar sanktioner upp till ett saftigt miljonbelopp (10 miljoner svenska kronor).
Så, vad behöver finnas på plats 2025?
Företag behöver bland annat ha detta på plats:
– Tillgänglighet som utvärderas utifrån innehåll, funktion, formgivning och hur den är uppbyggd rent tekniskt.
– Tillgängliga användargränssnitt enligt riktlinjer, bland annat WCAG 2.1 som kräver att det är “hanterbart, begripligt, navigerbart och robust”. Detta gäller för webbplatser och appar men också för terminaler och andra produkter med skärmar. Inom detta blir det viktigt att exempelvis få text uppläst.
– Tillgång till information om tillgänglighetsfunktioner i tjänsten eller produkten, till exempel genom bruksanvisningar.
– Stödtjänster som erbjuder information om tjänstens tillgänglighetsfunktioner som telefonsupport, kundtjänst och liknande.
Post- och telestyrelsen kommer att kontrollera detta framöver men vem som helst kommer kunna meddela om de inte tycker att sajten är tillgänglighetsanpassad. Utifrån det görs sedan en granskning. Via DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) kan du grotta ned dig ännu mer i webbriktlinjerna och de olika nivåernas checklistor.
WCAG för webbshop
Vi har fått frågan om det gäller för webbshopar också? Svaret är ja. Din e-handel ska också vara tillgänglighetsanpassad enligt WCAG och du behöver då också tänka på delar såsom att färger har tillräcklig kontrast, att det går att navigera med tangentbordet, att innehållet ska kunna bli uppläst och du ska informera om hur tillgängligheten funkar.
Men med WCAG får du ett hjälpmedel som kan förenkla för en ännu större målgrupp än den primära med funktionsvariation. Det finns förbättringar att göra för onlineanvändningen och lösningen är inkluderande design! Ett exempel som brukar lyftas i WCAG-sammanhang är den blurrade bakgrund i Teams. Kanske har du använt den? Den togs fram under pandemin för att de som pratar teckenspråk enklare skulle se tecken – men många fler fick användning av det!
Publicerat:2024/09/10
Kategori: