Därför kostar textkalaset
Du har en bra ugn. Schysst. Men per automatik blir du inte en bra kock. På samma vis blir du inte en bra fotograf så fort du köpt en kamera – eller en copywriter för att du har en nyvässad penna. Även om vi gillar att prata om både krämig Carbonara och megapixlar tänkte vi nu fokusera på textproduktion. Lät inledningen kaxig? Kanske. Men låt oss dra igenom vad som händer redan innan tangentbordet smattrar och vi tar fram webbtexter, artiklar och annat innehåll till sociala medier.
Så, vad är det du betalar för egentligen?
På Columbird har vi content managers som är utbildade inom informationsdesign. Å vad betyder det för dig? Bland annat att vi lägger tid på att strategiskt planera innan vi börjar producera. Flera delar ingår och vi tänkte dra igenom några.
Numero uno: Vem snackar vi med? Hur? Och vad skapar värde? Det tar vi reda på genom research, research och ännu mer research. Inledande står vi redo i startblocken med uppstartsmöten och annat som krävs för att samla ihop ett bra underlag. Vi analyserar, intervjuar ofta. Det är viktigt att veta varför vi gör arbetet (syfte) och var vill vi landa tillsammans (mål). Vi skapar utkast, bollar och landar rätt ihop!
Därefter kikar vi på det vi kallar “kärnan” och hittar relevant information för att skapa viktiga budskap. En annan persons ögon kan vara en fördel här. Någon som inte är för insyltad i verksamheten, någon som ställer frågor som målgruppen förmodligen också har. Någon som samtidigt är med på att du känner verksamheten allra bäst – nu vill vi också lära känna den!
“Fiska där det finns fisk”
Vi har tidigare pratat SEO – om att busvissla på Google – och det ska du fortsätta med! Vi ser till så att du inte bara finns på nätet utan även syns. Det gör du bland annat genom arbete med sökmotoroptimering. Som mellanrubriken säger är det då klokt att tänka ”fiska där det finns fisk”. Det har vi hört oss själva säga under kundmöten när vi pratar om SEO-sjön. Klyschigt, eller kanske inte så tokigt förklarat ändå…? Vi utvärderar och ser vad som passar din verksamhet. Statistiken får snacka sitt tydliga språk i kombo med vår erfarenhet. Vi grottar ned oss i textdelar så som länkar, genomtänkta rubriksättningar och ordval. Det kan kännas klurigt, vi vet, men vi berättar gärna mer tills du känner att du har någorlunda kläm – om du vill förstås. En del kunder tycker det är skönt att lämna över dessa bitar helt och vi tar dem gärna under våra vingar.
Webboptimerade texter
Några längre Läckberg-deckare blir det sällan för webben. Vi anpassar alltid innehållet och jobbar med textlängder, den redan nämnda SEO:n, begriplighet och tydlighet. Vilka sidor som ska finnas med? Vanligtvis är det en startsida, sidor om företaget, tjänsterna och hur du vill bli kontaktad. Men här sker jobb ned på mikrocopynivå. Vad ska det stå på knapparna? Webbtexter är inte linjära, utan besökaren klickar själv runt mot det som upplevs intressant och viktigt. Hur knuffar vi dem då till informationen som är allra viktigast? Nudging, kallas det. Sådant hjälper vi också till med!
Innehåll som bygger relationer
En annan viktig del: igenkänning. Hur går surret på kontoret? Med kunderna? Kan vi fånga upp det i texterna? Vi har redan luskat i vem vi pratar med och vill nu skapa värdefullt innehåll. Läge att fortsätta klura ut vilket sätt vi ska skriva på. Passar en konversationstonalitet i ditt fall? Bjud in! Skapa dialog!
Grande finale
Som du hajar är själva sluttexten vi spottar ur oss en liten del. Bakom tangentsmattrandet ligger en hel del (superroligt!) jobb som gör att vi landar i texter som leder besökaren rätt, intresserar och kan skapa relationer. Detta är vad våra kunder lägger pesetas på. Samtidigt som de frigör värdefull tid till sin egen business. Time is money!
Läge att fila på de där små knapptexterna eller är det en helt ny webb på g? Hur kan vi hjälpa dig? Hojta till, vi berättar gärna mer!
Publicerat:2021/10/01
Kategori: Content